Ismét tartottuk magunkat jó szokásunkhoz és szembementünk a hazai időjárással, most viszont tél a nyárban helyett a pár évvel ezelőtti Írországi utazáshoz hasonlóan északra húztunk a budapesti augusztusi 40 fok elől. Úticél: Norvégia.
A páratlan természeti adottságokkal megáldott országtól talán elsősorban árszínvonala tartja távol a turistákat, hiszen konkrétan a világ legdrágább országa, bizonyos termékek, szolgáltatások többe kerülnek mint Tokióban, New Yorkban vagy Moszkvában. Ha viszont nem sajnáljuk az időt a szervezésre, akkor hátizsák és stoppolás nélkül is bele lehet férni egy elfogadható költségvetésbe, ha az igényeket kicsit lejjebb adjuk. A kaja a legdrágább, így értelemszerűen azon lehet legtöbbet spórolni. Az árak mellett az időjárás okozhat még problémát, illetve ha autóbérlésre adjunk a fejünket járjunk el előtte jógázni 3 hónapig, de erről majd később.
Mégis miért Norvégia?
Nem voltunk még Norvégiában, Norvégia 5 év múlva sem lesz olcsóbb, az időjárás nagyjából a 3 nyári hónapra korlátozza be az utazás lehetőségét, tényleg menekülni akartunk a budapesti 40 fokos betonkatlanból . Sokkal inkább aktív nyaralás, mint egy hétig tengerparton fekvés volt a cél.
Aztán amire számítottunk, de a helyszínen duplán beigazolódott: fantasztikus burjánzó természet, lenyűgöző táj, fjordok mindenhol. Azaz nem az volt, hogy zúzunk 100-200km-t autópályán és akkor van egy nagyobb hegy, szebb kilátó, esetleg egy vízesés, hanem 1300 km-t vezettünk úgy, hogy folyamatosan volt látnivaló, minden kilométeren volt valami, a fjordoknak köszönhetően pedig a szárazföld belsejében is folyamatosan víz mellett haladtunk.
És az utolsó plusz: kevés turista, kevés norvég (területe 4x Magyarországénak, lakossága pedig a fele, azaz népsűrűsége a nyolcada), sehol sincs tömeg, sor, dugó, végtelen nyugalom, no stressz, igazi pihentető utazás, ahol nem botlunk lépten-nyomon a felkapott célpontokon előforduló problémákba.
Felszerelés
A fényképezőgépet (Canon 600D + EF-S 18-135 mm IS objektív) a Canon Hungária Kft. biztosította (minden fotó saját és a 600D-vel készült, míg a WayteQ x990 navigációt a Hardverker-től kaptuk az utazás idejére, amiért ezúton is köszönet!
Útvonal – 1300 km autóval, 1000 km hajóval
Az út teljesen saját szervezés, hiszen számos egyedi igénynek kellett megfelelni, illetve 2-3 hét helyett 7 napba kellett minél több látnivalót belezsúfolni, ami egy egy Észak-Dél irányban közel 3000 km kiterjedésű ország (a legdélebbi városból a leg északkeletibb településig autóval, nem légvonalban) esetén nem egyszerű feladat. Így a sarkkör alatti, déli részre, azon belül is az Oslo-Bergen-Trondheim háromszögre fókuszáltunk volt. További nehezítő feltétel volt, hogy legalább egy éjszakát egy olyan tengerjáró hajón szerettünk volna tölteni, amely a fjordokba is bemerészkedik. Ilyen lehetőséget csak a Hurtigruten kínál, melynek járatait a kevésnek tűnő turista ellenére már májusban egész nyárra lefoglalják, így nagyjából az utolsó augusztusi 2 szabad kabin határozta meg az utazás időpontját és mindent a köré kellett szervezni.
- Kék: Oslo (reptér) – Bergen kitérőkkel autóval kb. 650 km
- Fekete: Bergen-Trondheim a Geirangerfjord érintésével kb. 1000 km hajóval
- Piros: Trondheim-Oslo(reptér) kb. 650 km autóval
Oslo látnivalók
Érkezés késő délután az Oslótól 50km-re északra fekvő Gardermoen reptérre (OSL). Bérelt autó felvétele (bérautó árak itt). A befoglalt VW Golf elfogyott, elvitte más, így nagy szerencsénkre egy full-extrás kombi Focus-t kaptunk, amiben legalább elfértek a cuccaink. Norvégia egyetlen kb. 50km-es autópálya-szakasza a repteret köti össze a fővárossal és itt szembesültünk először az autópályás max. 90km/h megengedett sebességgel (ami sima közúton 70-80-ra csökken, ha nem éppen 40-50-60 egy kanyar miatt), de mindenhol mérnek, illetve masszív összegű bírság lebeg az ember feje felett, így be kell helyezni a tojást a gázpedál alá. (biztos sokan emlékeznek a Nokia főnök 30 millió Ft-os bírságára, igaz az Finnországban történt…) A hazai közlekedési kultúrán edződve ez volt a nyaralás alatt a legnehezebb, leginkább idegőrlő feladat.
Oslo: Este belvárosi budget hotel elfoglalása, 3 óra alatt gyors végigrohanás a városon: parlament, sétálóutca, operaház, városháza, kikötő.
Oslo operaház
A norvég főváros lakossága az 1 millió főt sem éri el, a közlekedés nagy részét pedig a város alatt futó alagútrendszerben oldották meg, így este 6-kor gyakorlatilag kihaltnak tűntek az utak. Rendkívül sok pénzt és energiát fordítanak környezetvédelemre és ez meg is látszik. Valószínűleg az óriásplakátokat és közterületi reklámokat is szigorúan szabályozzák, mert gyakorlatilag egyet sem láttunk. Egyedül az opera közvetlen környezete, ami csalódás volt. A nemrég átadott és a Sydney-i operaházzal vetekedő épület kimondottan pazar, de környezete még sok kívánnivalót hagy maga után.
Oslo: Királyi palota és skanzen
Nappal megismételve az esti kör, plusz királyi palota és hajóval a múzeum sziget, ahol a skanzent szavaztuk meg, mint egyetlen múzeum, amit megnézünk.
A norvégok nemzeti eledele a hotdog (!) norvégül polse, a legolcsóbb meleg kaja, amihez szinte bárhol hozzá lehet jutni, legyen az újságosstand vagy benzinkút. Oslóban kevesebb mint 24 órát töltöttünk, késő délután mentünk is tovább a fjordok felé, hogy a reggelt már ott kezdjünk. Este 10 körül értünk az út menti panzióba, aminek a fényét csak a folyosó végén lévő közös fürdő/wc csorbította, ellenben a pazar reggeli kárpótolta ezt a hiányosságot. Útközben a Kiwi-ben (helyi hipermarket) levadásztunk egy rénszarvas szalámit és hozzávalókat vacsorára.
Oslo-ból kifelé egyébként elmentünk Utoya szigete mellett is. A sziget mellett elhaladó úton koszorúkkal emlékeztek a támadás áldozataira. Nagyon rossz érzés volt a valóságban is látni a hírekből megismert helyszínt.
Borgund fatemplom
A híres borgundi fatemplommal duplán megjártuk: elkezdett esni az eső, illetve éppen restaurálták, így az állványozástól nem sokat láttunk belőle.
A világ leghosszabb alagútja
Ezután átzúztunk a világ leghosszabb 25,4 km hosszú alagútján,mely Laerdal és Aurland városkákat köti össze. A rekordhosszúságú alagút további érdekessége, hogy a 6 kilométerenként van egy megálló/pihenő, ahol meg lehet állni, akár vissza is lehet fordulni (szabályosan), illetve ezekbe a pihenőkbe kék felhőket vetítenek a plafonra, így egy-egy ilyen ponthoz közeledve az embernek az az érzése, mintha az alagút végéhez közeledne, aztán mégsem. Valószínűleg ezzel próbálják oldali a klausztrofóbiásokban a feszültséget, illetve megtörni a 25,4km monotonitását. Alagút panorámakép itt
Stegastein kilátó
A norvég turisztikai hivatal egy 2005-2020-ig terjedő 15 éves programot dolgozott ki, melynek a nyilvánvaló célja a turizmus fellendítése. Ennek a programnak a részeként az ország leglátványosabb pontjaira a természetbe illeszkedő, anyaghasználatát illetően fa és üveg minimál dizájnos kilátókat kezdtek el építeni, melyek közül már közel 10 meg is valósult. Ezek közé tartozik a Stegastein kilátó, mely 650 méterrel magasodik az Sognefjord fölé. A rétegelt fából készült építmény korrektül harmonizál környezetével , a végén íves, edzett üveg korláttal határolt szerkezet pedig egy alázúduló vízesés érzetét kelti a végébe kisétáló látogatóban. Aki nem parázik neki is dőlhet.
Flam-Myrdal vasút
A Flam és Myrdal városkákat összekötő 20 km-es vasútvonal építését 1923-ban kezdték meg és húsz évvel később adták át a vonatoknak. Ez a 20 km-es szakasz létfontosságú volt, ahhoz, hogy a Sognefjordon érkező hajóforgalmat össze tudják kötni a már 1909-ben elkészült Oslo-Bergen vonallal.
A Flam-Myrdal vasút amelett, hogy az egyik leglátványosabb panorámájával rendelkezik a világ legmeredekebb normál sínen (nem fogaskerekű) futó vonala. Tengerszintről 866 méter magasra kapaszkodik fel 20 km-en belül. 18 méterenként emelkedik 1 métert. Kivitelezése igazi mérnöki bravúr és emberpróbáló teljesítmény: a szakaszon található 22 alagútból 20-at kézzel ástak ki, a folyót több helyen átvezették a hegy alatt vájt alagutakban, a rövid szakaszon több hajtókanyar is található (vasutas mértékkel), az építkezést pedig folyamatos sziklaomlások, lavinák és a zord időjárás nehezítette.
Most ez a 20 km-es szakaszt lehet megtenni oda-vissza kb. 2 óra alatt korabeli szerelvényekkel, mint turistalátványosság. Egyedül a kocsikban lévő LCD kijelzők nem korabeliek, melyekről az idegenvezetést kapjuk.
A végállomásokat belértve összesen 11 megálló van. A 8. megállónál található a 93 méter magas Kjosfossen vízesés, ahol 5-6 perce le lehet szállni és egy meglepő performanszot láthatunk:
A vonatozás után tovább a Hardangerfjord irányába, közben egy technikai megálló a 152 m magas Tvindefossen vízesésnél. Útközben ismét vacsorabeszerzés a Kiwi-ben. A szálláson fullos konyha lesz, így feltankoltunk egy lazacot. Sötétedés után 10 körül estünk be a fjordparti Oddland kempingbe, lazacsütés, kaja, bealvás.
Oddland kemping a Hardangerfjord partján
Minden kétséget kizáróan az Oddland kemping 45m2-es 2 hálószobás + nappalis közvetlenül a Hardangerfjord partján álló faháza volt egész útunk legolcsóbb és egyben legpazarabb szállása. Este amikor a sötétben megérkeztünk csak az ágyra tudtunk gondolni és nem is fogtunk fel milyen tuti helyre kerültünk.
Csend, nyugalom, a fjord tükörsima vize, napsütés, friss levegő, reggeli, a csendet pedig csak egy-egy a terasz alatt elsétáló birka bégetése törte meg. Ez volt a tökéletes reggel, így a 9:30-ra kitűzött indulást csak itt nem sikerült tartanunk majdnem délig itt ragadtunk.
Steinsdalsfossen vízesés
Norheimsund érintésével norvégia második legnagyobb városa Bergen felé indultunk tovább. Útközben ismét csekkoltunk egy kötelező vízesést a Steinsdalsfossen-t, melynek érdekessége, hogy fel lehet mászni és át lehet sétálni a zuhatag mögött.
Bergen látnivalók
Bergen a jól hangzó Hordaland megye székhelye. A 13. század végétől a Hanza-szövetség egyik legfontosabb csomópontja, jelenleg pedig itt található Európa egyik legnagyobb személyhajó kikötője. A rakpart (Bryggen) jellegzetes színes, fából készült, dülöngélő Hanza-házait 1971-ben nyilvánította az UNESCO a világörökség részévé.
Bergenben kevesebb mint 6 óránk volt, de ez alatt sikerült teljesíteni a betervezett programot: panorámasiklóval (Floibanen) fel a 320 méter magasan fekvő Floyen dombon lévő kilátóba, ahonnét pazar kilátás nyílik Bergenre. Innét felülről sikerült is kiszúrni, az amúgy nem kicsi hajónkat a (MS Trollfjord) melyet a kikötőben nem találtunk, mivel egy másik öbölben várakozott. A domb egyébként felvonóval felfelé kb. 7 perc, lefelé gyalog katonás tempóban is háromnegyed óra kb.
Séta a belvárosban, főtér, főutca, kaja a híres bergeni halpiacon a kikötőben, a rakpart Hanza házainak, boltjainak csekkolása, majd rohanás az este 8-kor induló hajóhoz, ami egyben komp is, azaz az autót is fel lehet vinni. Becsekkolás, kabinok elfoglalása, indulás.
Kétnapos hajóút a Norvég fjordok között
Az egész utazás a hajóút köré szerveződött, a rendkívül népszerű hajóútra csak nagy szerencse árán sikerült jegyet szerezni, két utolsó kabint megkaparintani. Nem hiába, hiszen a Hurtigruten 12 napos klasszikus hajóútja elnyerte a „World’s Most Beautiful Sea Voyage”, azaz a világ legszebb hajóútja címet. A teljes retúr jegy 12 napra szól és útvonalát tekintve Norvégia nyugati partja mellett és fjordjai között halad végig a déli Bergenből az északi fok és Hammerfest érintésével egészen Kirkenses-ig, majd vissza Bergenbe, összesen 5200 km.
Természetesen az 1 hétbe és a költségvetésbe sem fért bele a teljes trip, így mi 36 órát, 2 éjszakát töltöttünk a hajón, miközben 1000 km-t haladtunk északra Bergenből Trondheimbe, Alesund városa és a Geirangerfjord érintésével. A Hurtigruten flottája 11 különböző méretű és korú tengerjáró hajóból áll, melyek folyamatosan ezen az útvonalon közlekednek, így minden másnap indul hajó D-É és É-D irányba is, mégis a teljes nyarat lefoglalják már tavasszal. Megint szerencsénk volt az utolsó két kabin pont a flotta büszkeségére a legnagyobb és legújabb hajóra az MS Trollfjordra szabadult fel last minute.
Az MS Trollfjord paraméterei: 135 méter hosszú, 21 méter magas, 9 szint, 822 utas és 45 autó szállítására alkalmas, utazósebessége 15-17 csomó (kb. 30km/h). A 2002-ben épült hajó, mint egy úszó szálloda, éttermek, bárok, kávézó, szauna, jakuzzi a napozóteraszon, konditerem, bolt stb.
Alesund és a Geiranger fjord
Szóval előző nap este 8-kor indultunk Bergenből, egész éjjel a partok mellett haladtunk és reggel 7-8 körül érkeztünk Alesundba, ahol sajnos a rövid kikötési idő miatt nem lehetett leszállni, viszont itt Alesundnál reggel kezdődött a hajóút leglátványosabb része, ugyanis nem a part mellett haladtunk tovább északra, hanem előtte tettünk egy kitérőt a szárazföld belseje felé a 110-120 km hosszú Storfjord-ba, mely a világörökség részét képező Geirangerfjordban végződik. Az oda-vissza 8-9 órás rettenet sziklákkal, nyáron is havas hegycsúcsokkal, szakadékokkal, vízesésekkel és hihetetlen helyekre épített házak tarkított kitérőt nehéz leírni, így inkább beszéljenek a fotók.
A fjordos kitérő után este ismét Alesundba kötöttünk ki, most 40 perce, így be lehetett rohanni a belvárosba lőni 10 fotót, majd sprint vissza hajóra. Sajnos az Aksla hegyre, ahonnét rálátni a szigeteken szétszórt kisváros, a tűzvész után szecessziós stílusban épült színes házaira, ennyi idő alatt nem lehetett felmászni. Éjszaka ismét a partok mellett tovább északra, reggel 8-kor pedig érkezés Trondheimbe.
Hurtigruten 134: a Norvég televízió az NRK idén nyáron azzal került be a Guinness rekordok könyvébe, hogy a Bergen-Kirkenes 2600km, 134 órás Hurtigruten utat leadták élőben a TV-ben, mint a világ leghosszabb élő dokumentumfilmjét. A 2011. június 16-22 között folyamatosan adásban lévő élő közvetítést a norvég lakosság 60%-a látta részleteiben és külföldről is jelentős tömegeket vonzott, összesen több mint 6 millióan látták! Olyan ez mint nálunk a Duna TV-n az akvárium, csak érdekesebb és többen látták. Akinek nincs szabad 6 napja végignézni, annak egy 5 percesre felgyorsított verzió itt: Hurtigruten 134 hrs in 5 mins videó
Trondheim
Trondheim Oslo és Bergen után Norvégia harmadik legnagyobb városa, 1217-ig az ország eredeti fővárosa. Jelenleg oktatási, kutatási központ, műszaki egyeteméről és az egész várost lefedő nagy sebességű wifi hálózatáról nevezetes. No meg persze a biciklifelvonóról, ami 1-2 éve sajnos nem üzemel, de állítólag jövőre felújítják.
Kötelező látnivalók: Nidarosi katedrális, érseki palota, színes fa raktárépületek a Nid folyó mindkét rakpartján, a folyón átívelő Gamle Bybrua híd, a város felett az erőd.
Trondheimben szakadt az eső, így itt kénytelenek voltunk pár órára visszavonulót fújni a szállodába, illetve az utazás során a reggeliket leszámítva itt mertünk beülni először egy étterembe, de egy levesnél azért nem mertünk durvábbat beválasztani, a shrimppel, tőkehallal, lazaccal és egyéb tengeri herkentyűkkel megpakolt halleves minden várakozást felülmúlt.
Trondheim => Gardermoen reptér (OSL)
Az utolsó előtti és autózás szempontjából a leghúzósabb nap. 600 km-t kell megtenni 50-70-es sebességkorlátozások mellett és ahol nincs korlátozás, ott is max. 80-nal lehet menni, 85-nél már durva büntetés figyel be. Szóval egy Budapest- Prága távolság jó esetben 70-es átlaggal, miközben azért még két várost és fatemplomot szeretnénk megnézni. Elkésni mondjuk nem volt honnan, mivel a reptéri szállodába kellett eljutni, mivel másnap reggel ment a gép vissza.
Roros a bányászfalu
Roros a 17. századtől kezdve bányászváros (rézérc lelőhely), most a világörökség része, az ország egyik leghidegebb része, 1914-ben -50,4 °C-os rekordhideget mértek. Ottjártunkkor augusztus végén délben 9-11 fok volt, szemben Bergen és Oslo 15-19 fokos átlagával. A fő látnivaló a bánya, ahova le is lehet menni, de erre nem volt időnk, csak a faházas 2-3 utcából álló városkában, tettünk egy órás kört.
Ringebu fatemplom
Az autó hőmérője a Roros-Ringebu közötti fennsíkon mutatta a nappali rekord hideget az utazás alatt: aug.29 14 óra: 7 fok. A híres borgundi fatemplommal nem volt szerencsénk a harmadik napon, éppen fel volt állványozva, Ringebu felé haladva pedig szakadt az eső, de ahogy kiszálltuk a kocsiból elállt. Ringebu fatemploma az egyik legrégebbi (1220), az egyik legnagyobb és legjobb állapotban lévő is.
Lillehammer
Városnézésre már itt sem maradt sok idő, csak autóval tettünk egy kört, de a betervezett kötelező elemet teljesítettük, ami az olimpiai park (itt rendezték ugye az 1994-es téli olimpiai játékokat) és azon belül is az ugrósánc vizitje volt.
14-15 óra autózás után éjfél körül csak megérkeztünk a Gardermoen reptérre. Másnap reggel hazarepülés.
Árszínvonal, kaja, szállás, avagy mennyibe kerül Norvégia?
Norvégia nagyjából a legdrágább ország. Míg Európában a legtöbb helyre be mer ülni az ember, illetve 100euro/szoba áron korrekt 2-3 csillagos belvárosi szállodát lehet foglalni, a boltban pedig semmi sem drágább, sőt olcsóbb, mint idehaza, addig Norvégiában nagyon körül kell nézni, mivel nem 10-20%-kal drágább, hanem mondjuk 3-5x árak vannak, mint itthon. Pár példa (2010-es árak)
Boltban: egy szelet csoki 7-800 Ft, 0,5 literes icetea/cola/üdítő: 900 Ft, 1,5 liter ásványvíz: 500-1000 Ft, 1 kg csirkemell: 4500 Ft, 10 deka tesco gazdaságos felvágott: 1000 Ft, 10 deka normális felvágott: 1500 Ft, 1kg kenyér: 1000 Ft, sör: 6-800 Ft (boltban), 12 db tojás: 1200 Ft stb. Szóval boltban vásárolva lehet kb. annyiból megkajálni, mint itthon egy átlagos étteremben.
Kaja, pia, étterem: leves/saláta: 4-5000 Ft, pizza: 5-8000 Ft, húsos főétel körettel: 9-12.000 Ft, 4 deci csapolt sör: 2400 Ft, legolcsóbb bor: 10000 Ft, desszert/szelet torta: 4000 Ft.
A legolcsóbb kaja a benzinkutakon, újságosnál a polse, a hotdog, ez 900-1800 Ft között váltakozik, jól megpakolt szendvicseket 1200-2400 Ft között lehet kapni.
Szállás: ez a legnehezebb, egy hostelben, tömegszálláson is elkérnek 10000 Ft/ágy/éj árat, egy folyosón lévő közös fürdőszobás szoba 20-24000 Ft-tól indul felfelé, egy átlagos 2-3 csillagos hotelszoba 45-50e Ft-től felfelé. A legjobb deal, ha autóval vagyunk és kettőnél többen, ha városon kívül lévő faházas (cabin-nak hívják) szállást választunk.
Közlekedés: benzin: 500 Ft/liter, dízel: 465 Ft/liter, parkolás: 1000 Ft/óra, 7-12e Ft/24ó, a fizetős utak díjai elfogadhatóak (1300 km-en 9-10e Ft-ot szedtek le rólunk), a büntetések durvák.
Norvégia időjárása
Alapvetően nem volt hideg, de sokszor esett és a felhős ég nem használt a fotóknak, csupa kiégett fehéren virító háttér:( Augusztus végén nappal 15-20 fok körül volt, késő este, hajnalban 10 fok alá is bement, leghidegebb Rorosban volt nappal alig 10 fok. Az 1 hét alatt a rekord hideg 7 fok volt délután kettőkor. A szél gyakorlatilag nulla, így ha egy helyen reggel felhős/esős, akkor nagy valószínűséggel estére is az marad.
Ami kimaradt és majd legközelebb
7 napba kellett beleférni, így pár dolgot sajnos be kellett áldozni. Aki 2-3 hétre megy annak mindenképpen ajánlott még, azaz ezeket sajnáljuk, hogy kimaradtak: Preikestolen (Pulpit Rock) szikla megmászása, atlanti út, Trollok fala, Lofoten szigetek, Tromso, sarkkör átlépése, északi-fok, sarki fény. Illetve jávorszarvas táblát láttunk vagy 50-et, szarvast viszont sajnos (bár lehet, hogy szerencsénkre) egyet sem.
Hozzászólások (19)
A kiégett hàttér ellen jó a HDR technika. Nézzetekutána, pofonegyszerű használni.
Egyébként szép leírás, ha összejön az életem én is beszervezek egy ilyet az ismerőseimmel 🙂
Es en meg Munchenre mondtam, hogy draga 🙂
Szep kis utazas lehetett, szivesen vegigfutnek rajta en is.
váá, ez ám a poszt! 🙂
Szép leírás, tényleg kicsit több időt kell rászánni egy ilyen utra.. Mi pár éve voltunk, motorral, felmentünk Nordkapp-ig, gyakorlatilag benzikutas kaján éltünk, kerülgettük a rénszarvasokat, és kaptunk havas esőt is…de bármikor szivesen visszamennénk. Az éjféli napsütés feledhetetlen . http://www.mgp.hu/nordkapp2005.html
Én meg Bermudán voltam elájulva az áraktól, de azt hiszem itt tuti hátast dobtam volna….. Amúgy szép hely de túl nyugis! Bár ha arra vágyik az ember akkor tökéletes!
Öregem gyönyörű helyek…..szuper poszt az embernek megjön a kedve odautazni.Már el is kezdem fűzni a mamát hátha ..:))
Csodálatos, gyönyörű, de elviselhetetlenül drága. Mi Finnország felől érkeztünk, pechünkre pont Norvégiában éheztünk meg. Egy útmenti gyorsétkezdében 3 hamburger menüért (hamburger, kóla, sültkrumpli) kifizettünk 15 300 forintnak megfelelő koronát.
Marha jó lehetett, irigyellek. A beszámoló nagyon jó, bár eléggé átjön rajta, hogy azért sajnáljátok, hogy sokszor ennyire rohanós volt. Nagy kérés lenne, hogy egy végösszeget írj?
Biztos jó volt. Legalább mi, frankhitelesek megnézhetjük a helyeket, ahova soha nem jutunk el.
Köszönjúk.
Nagyon király! Mi is ilyesmit szerveztük, de sajna nem jött össze idén… Irigyellek titeket!:D
sziasztok
szep es erdekes beszamolo
de gyerekek ahogy mondani szokas nem eszik a kasat olyan forron ahogy talaljak vagy vmi iylesmi
nos nem egy nem ket hanem tobb haverom kinn dolgozott illetve vannak akik most is meg kinn dolgoznak norvegiaban
igaz draga foleg oslo de azert meg lehet elni sot!!!
a cikkben szereplo arakhoz kepest vannak joval olcsobb arak lehetosegek
tehat ne szarjatok be akik menni akartok
a venbdegmelosokat ott sem fizetik tul de 2000 – 2500 eurot megkeresnek ami nem tul nagy de jol elnek es felre is tesznek
a cikkben szereplo arakkal ha at eurositjatok akkor a 2000 euro semmi nem is lenne erdemes ott melozni, dehat meloznak
es egy nagyon fontos dolog ha autoval mentek a skandinav orszagokban lehet vadkempingezni tehat ingyenesen satorozni es a kempingekben pl ket naponta 8-10 euroert megfurdeni zuhanyozni
tehat olcsobban is meg lehet uszni
persze aki osloba megy annak nagyon draga
na csa
Nem emlekszem mar hogyan talaltam meg ezt az weboldalt de nagyon klassz es pontos reszletekre kiterjedt kalandos izgalmas leiras Norvegiarol, teljesen bele tudtam elni magam ismet ebbe! En par napja voltam a Norveg fjrodoknal Bergenbe, es gyonyoru ido volt, illetve resztvettem en is a Norveg Fjord Cruise-i utazason ami valoban felemetes de lelegzetellalito tajakon haladt at. Ezt latni kell..
Sziasztok! 🙂
Ugyan látom, hogy nem tegnap jártatok arra, de hátha… Érdeklődnék csak, hogy a Myrdal-Flåm, esetleg Voss-Bergen vasút szakaszra, amit ugye érdemes vonattal megtenni mert oly gyönyörű, arra ti hol kaptatok jegyet? Van ugye az a “Flåmsbana”, de arra csak szervezett túrákban látok jegyeket, persze ezer korona fölött van mind. Én meg csak Bergen-ből mennék Voss-ba s onnan tova Flåm-ba.
Köszi!
Pusztai Gábor
Szia,
A Myrdal vasútállomáson a helyszínen vettünk vonatjegyet. Mi autóval voltunk, így Myrdal-Flam-Myrdal retúrjegyet vettünk. Nem emlékszem akkor mennyi volt, most 420 NOK (15e Ft) a retúr erre a 20 km-es szakaszra….Myrdal-Bergen jegy itt van (https://www.nsb.no/en/) 249 NOK-ért, de lehet az kikerüli a látványos szakaszt azért olcsóbb? Nem tudom sajnos.
Pingback: Útibeszámolók – országok, ahol már jártunk | vizzitor.hu
Pingback: Madeira az örök tavasz szigete | vizzitor.hu
Pingback: Norvégiában nyílt meg Európa első vízalatti étterme | vizzitor.hu
Pingback: Földközi-tengeri hajóút az MSC Divina fedélzetén | vizzitor.hu
Pingback: Sri Lanka legszebb tengerpartjai | vizzitor.hu