Mindig is vonzottak az extrém építmények, felhőkarcolók, üveg aljú hidak és „Airwalk”-ok és pár éve volt szerencsém meglátogatni a Hoover-gátat az USA-ban, ami messze nem a legnagyobb, de mindenképpen az egyik leghíresebb vízerőmű. Mint kiderült nem is kell ilyen messze menni, hiszen tőlünk alig 6 óra autózásra a szomszédos Ausztriában is található egy elég meggyőző példány, ráadásul a megközelítése is külön élmény Ausztria egyik legizgalmasabb alpesi hegyi útján a Malta Hochalmstraße-on keresztül , így nem véletlen, hogy nyáron a motorosok egyik kedvenc kirándulóhelye. Számunkra az extra élményt pedig egy Golf GTI adta, amit meghajthattunk a szerpentinen.
A Malta hegyiút 15 km-rel Gmünd után kezdődik 911 méterrel (micsoda szponzorációs lehetőség a Porsche részére) a tengerszint felett. A Malta Hochalmstraße csak május első hetétől október végig van nyitva, az év nagyobb részében járhatatlan, ezért egy sorompóval le van zárva. Sőt nem csak erre a 6 hónapra zárják le, hanem éjszakára is, ráadásul a nyári napjárás ellenére nagyon korán: este 6-tól reggel 7-ig zárva. Ha ez még nem lenne elég, akkor számolnunk kell azzal is, hogy erre az utolsó 14 km-es szakaszra az osztrák autópálya matrica sem érvényes, külön jegyet kell vennünk, autónként 19,5 euró, motoronként 11 euró. Viszont van fent egy szálloda (Berghotel Malta), ami csak ezen az úton keresztül közelíthető meg, és ha ide foglalunk szállást, akkor abban az útdíj is benne van, csak a foglalásunkat kell bemutatnunk az út alján lévő őrbódénál.
Úticél a közel 2000 méteren fekvő Berghotel Malta és a fentiek ismeretében még az út esti lezárása előtt szeretnénk odaérni, hogy másnap reggel már ott kezdjünk. Dél körüli indulással 5-6 óra alatt leveretünk Gmündig, nagyon kiszámítva 17:40-re sikerült az őrbódéhoz érnünk, az őrbódéban azonban már senki, a sorompó ugyan nyitva, de az ellenőrző pont minden szögből bekamerázva. És hiába van nálunk a díjmentes behajtásra jogosító hotel foglalás visszaigazolás, nincs kinek bemutatni, a kamera pedig tuti rögzíti a rendszámot és utólag biztos körülményesebb lesz az esetleges tévedést leadminisztrálni. A sorompó előtt félreállok és beugrok a szomszédos panzióba megkérdezni, hogy ilyenkor mi van. A fogadós azt mondja, hogyha van foglalásunk, akkor nyugodtan felmehetünk, de azért hozzáteszi, hogy saját felelősségére és ezt úgy érti, hogyha a nyitvatartási időn kívül hajtunk fel az útra és történik valami, akkor a biztosító sem fizet. Jól hangzik.
A Malta hegyiút Ausztria egyik leglátványosabb autózható útszakasza. 14 km alatt valamivel több mint 1000 méter emelkedik, eközben 6 sziklába vájt alagúton és számtalan hajtűkanyaron tekereghetünk felfelé. Egyes szakaszokon egysávosra szűkül a forgalom, ilyenkor lámpa állítja meg a szembejövőket vagy éppen minket. Valahol ez több kilométeres szakaszt jelent, így a felfele menetellel, lassú járművekkel és a biztonságos ráhagyással számolva akár 5-8 perces várakozást is jelenthet. Az út felfelé elég pazar és 3-4 helyen lehetőség van megállni és kiszállni egy fotózásra is.
Szállásunk az, 1933 méteren figyelő Berghotel Malta, a júniusi havas hegyek (legmagasabb csúcs 3360 m) közé ékelődő hi-tech siló egy James Bond film díszleteként is megállná a helyét. Sötétedés után itt a szállodán kívül nem sok lehetőség van bárhova is menni, így vacsorára is egyetlen opció a szálloda étterme, ahol a hibátlan panoráma mellett tolunk egy korrekt Wienerschnitzel + sör + apfelstrudel kombót.
Reggelre némileg tisztult az ég, így az ablakból pazar kilátás tárult a Kölnbrein gátra és a környező hegyekre. A boltíves duzzasztógátat 1977-ben adták és 200 méteres magasságával és 626 méteres hosszával ez Ausztria legnagyobb gátja. A lábazatnál 41 méter vastag, míg fent a peremen, ahol végig lehet sétálni 7,6 m széles. A víztározó térfogata 205 millió m3. Az erőmű teljes kapacitása valamivel több, mint egy 1 GW, éves termelése 1216 GWh.
A gát jó időben nyitva, bárki végiggyalogolhat azon, illetve a 200 méteres szakadék fölé benyúló üveg, illetve rácsos Airwalk platformra is ingyenesen ki lehet sétálni. Fizetős, vezetett túra keretében a gát belsejét és az erőművet is megismerhetjük (7 euro / felnőtt), illetve időszakonként Bunjee Jumpingolni is lehet, ha a Skywalk nem lenne eléggé hajmeresztő.
Rengeteg túraútvonal indul a gáttól vagy a közelből. Természetesen Via Ferratázni is lehet (pl. Damm High). Nyáron hegyi bringázni, sőt még májusban is láttunk síelőket, illetve a canyoning is alap.
Az egyik gleccserpatak sziklái között pedig egy havasi mormotát sikerült lencsevégre kapni:
Még délelőtt irány Graz, Gmünd és a Wörthi-tó érintésével.
Hozzászólások (3)
Pingback: Graz, Wörthi-tó, Gmünd látnivalók – Vizzitor – Eat. Explore. Enjoy.
Pingback: Útibeszámolók – országok, ahol már jártunk | vizzitor.hu
Pingback: Wörthi-tó és Gmünd látnivalók | vizzitor.hu