Ausztráliában igazán ambíciózus vasútfejlesztés kezdődhet a közeljövőben: a HASSEL designstúdiót bízták meg az ausztrál szupergyors vasút megtervezésével. Az Australian High Speed Vehicle (A-HSV) névre hallgató projekthez a legendás 60-as évekbeli ausztrál HK Monaro kupé keményvonalas kialakítását vették alapul, nem is nagyon emlékeztet külsőre a francia TGV vagy a német Deutsche Bahn Intercity járataira.
A vasútvonal, melynek csak a megvalósíthatósági tanulámányára 20 millió dollárt költöttek körbefutná az egész országot a part mentén. Attól függően hogy számoljuk ez körülbelül 16 000 km-es gyorsvasút hálózatot jelentene, amelyet a jelenlegi világelső Kína is csak 2015-re tervez elérni. Ahhoz, hogy valóban alternatívát kínáljon a belföldi repüléssel szemben sebességét 400 km/h-ra tervezik, így a Melbourne-Sydney távolságot, alig 2,5 óra alatt zúzná le. Ez most autóval kb. 10 óra, ha nem állunk meg WC-re és tankolni és dugóba sem kerülünk.
A belső design elég modernnek és futurisztikusnak ígérkezik és kellően tágas, lesznek benne külön tárgyalótermek, ebédlőkocsik, és persze shoppingolni is lehet majd a kétszintes járműben, igaz egyes ülések, sőt támla nélküli padok nem tűnnek éppen kényelmesnek egy több órás útra.
A szupervonat szén-dioxid kibocsátása alig nagyobb, mint egy csapat kengurué, gyakorlatilag zéró, így próbálják valamelyest visszaszorítani az országon belüli autó és repülőforgalmat, ez utóbbi a nagyvárosok között az egyedüli gyors alternatíva.
A téma azért is kapott prioritást mostanában, mert egyre égetőbb kérdés Ausztráliában a fenntartható fejlődés és a környezetvédelem, és a gyorsan növekvő városi népesség miatt mindenképp környezetbarát megoldást keresnek a nagyvárosok közti közúti és légi forgalom csillapítására.
Hozzászólások (2)
Semmi mágnes?
És a MÁV már nem is érdekes??? Nálunk is vannak gyors (?) vonatok !